söndag 16 april 2017

Påskens djupa budskap

Mitt inlägg som skrivs idag, påskafton 15 april 2017, blir relativt kort. Eftersom jag ingalunda är någon teolog, inte ens troende i vedertagen kristen mening, vore det oförsynt att här lägga ut texten om påskens egentliga budskap. Ser man till den tilltagande köpenskapen -- ett nu lite töntigt ord för shopping m.m. --  så bör handelns företrädare vara nöjda. Visst är det fullt legitimt att festa under de stora högtiderna; mat och dryck spelar då som alltid en viktig roll. Det diskuteras mycket om vilka livsmedel som bör prioriteras, om deras ev. nyttighet och kvalitet m.m., men detta lämnar jag därhän.

Det mycket omtalade och omskrivna attentatet på Drottninggatan i Stockholm nyligen har åtminstone tillfälligt givit anledning till särskild eftertanke.Visserligen kan man tycka att mediarapporteringen varit rentav hysterisk i sina maratonsändingar i radio och tv flera dygn i  sträck efteråt, men den uppslutning  och engagemang som en stor allmänhet visat på plats i sorgen måste beaktas och respekteras. Manifestationerna visar att många faktiskt ställer upp och bryr sig, när något hemskt inträffar i närområdet. Det skedda har man i allmänhet tagit till sig i oanad grad. De stora terrordåd som utförts i utlandet har givetvis inte drabbat oss svenskar lika känslomässigt.

Det är en händelse som nästan ser ut som en tanke att terrorhandlingen skedde ganska nära påsken i år. Min förhoppning är att man ägnar mer uppmärksamhet åt existentiella frågor kring liv och död.

Jag tror många människor stannar upp och tänker efter: vart är vi på väg? Det är allvar nu!

Nyligen skrev jag av en äldre text som jag tidigare bara hade som papperskopia. Den finns nu på min hemsida sture-alfredson.se. Det är en resumé av ett intressant föredrag: Påskmysteriet och Jesu fotspår. Det finns olika tolkningar av Bibelns påskevangelium, ta del av dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar